Οι ευχές του Μεγάλου Αγιασμού των Θεοφανίων έχουν έναν δοξολογικό, ευχαριστιακό χαρακτήρα και, ταυτόχρονα, μας οδηγούν στο να συλλογιστούμε και να ζήσουμε τη μεγάλη χαρά της εορτής. Για παράδειγμα, η φράση του Αγίου Σωφρονίου, Πατριάρχου Ιεροσολύμων, που έγραψε μετά το προοίμιο, το αρχικό μέρος της ευχής, το οποίο αναφέρεται αποκλειστικά στην μεγάλη εορτή, ότι «σήμερον βασιλείαν ουρανών ωνησάμεθα. Της γαρ βασιλείας του Κυρίου ουκ έσται τέλος», μας δείχνει ότι η είσοδος του Χριστού στον Ιορδάνη ποταμού αποτελεί για τον άνθρωπο εξασφάλιση της βασιλείας των ουρανών. Κι αυτό διότι ο Χριστός δεν ενώθηκε μόνο με την ανθρώπινη φύση κατά την ενανθρώπησή Του, όταν «ο Λόγος σαρξ εγένετο», αλλά η ένωση αυτή περιλαμβάνει και τους αμαρτωλούς ανθρώπους, όσοι βαπτίζονταν στον Ιορδάνη ποταμό από τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, εξομολογούμενοι τις αμαρτίες τους. Ο Χριστός δεν προσέλαβε μία εξιδανικευμένη μορφή του ανθρώπου, αλλά την αμαυρωθείσα από την αμαρτία, τη φθορά και τον θάνατο φύση μας, για να την αγιάσει, ακριβώς διότι ο Ίδιος είναι ο Θεός και επάνω Του δεν υπάρχει ίχνος αμαρτίας.
Είναι πολύ παρηγορητική
αυτή η διαπίστωση. Η αμαρτία μας δεν αγγίζει τον Χριστό. Η δική Του όμως
τελειότητα και καθαρότητα ξεπλένει τις δικές μας αμαρτίες. Και αυτό γίνεται
συνεχώς, καθότι ο Χριστός έχει προσλάβει χωρίς να την απεκδύεται την ανθρώπινη
φύση, και την έχει μαζί Του καθώς βρίσκεται στη βασιλεία Του, δίπλα στον
Πατέρα. Πιστεύουμε σε έναν Θεό που έγινε άνθρωπος, χωρίς να φοβηθεί και να
αρνηθεί τα πάθη και τα λάθη μας. Δεν μας απέρριψε ούτε μας απορρίπτει, αλλά
συγχωρεί, είναι μαζί μας κάθε στιγμή, μας αγιάζει, μας λυτρώνει, μας εισάγει
στη βασιλεία Του, στην οποία δεν υπάρχει τέλος. Κι αυτό πρωτοβιώνεται στον Ιορδάνη
ποταμό. Όλη η κτίση εκεί αγιάζεται. Ο Χριστός δεν έχει να εξομολογηθεί αμαρτίες
και γι’ αυτό βγαίνει αμέσως από το νερό. Όμως στον Ιορδάνη ποταμό φανερώνεται η
Αγία Τριάδα, δηλαδή ο Θεός στον οποίο πιστεύουμε. Ο Πατέρας μιλά και λέει ότι «αυτός
είναι ο Υιός μου ο αγαπητός», το Άγιο Πνεύμα κάθεται επί τη κεφαλής του Χριστού
με την μορφή περιστεριού, δείχνοντάς Τον ότι είναι ο Θεάνθρωπος Λυτρωτής μας,
το δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Κι Εκείνος μας αγιάζει και δίνει νόημα
στη ζωή μας, γιατί είναι τέτοια η αγάπη Του, χωρίς όρια, ώστε να μην υπολογίζει
τίποτε που μας φθείρει. Αυτή η αγάπη είναι μοναδική. Δεν χρειάζεται να
προσποιηθούμε ότι είμαστε καλοί και άρτιοι. Στην αγάπη του Θεού δεν υπάρχει
εμπόδιο.
Ζούμε σε έναν
κόσμο, στον οποίο η αγάπη έχει προϋποθέσεις. Οι άνθρωποι διαλυόμαστε εύκολα
στις σχέσεις μας, διότι βάζουμε το εγώ μας μπροστά και δεν αντέχουμε τον άλλον.
Αλλά και στις θρησκείες, οι διδασκαλίες θέτουν τις προϋποθέσεις, που αν δεν
τηρηθούν, ο όποιος θρησκευόμενος βγαίνει έξω. Στην δική μας πίστη και παράδοση
ο Χριστός μάς καλεί να «διαλεχθούμε», να Του δώσουμε τις αμαρτίες μας. Κι αν
ακόμη αυτές είναι κόκκινες σαν το αίμα, Αυτός θα τις λευκάνει, διότι έτσι είναι
η αγάπη Του. Καθαρίζει όποιον θέλει να μείνει κοντά Του. Και περιμένει μέχρι
τέλους ακόμη και αυτόν που δεν θέλει, αρνείται, αμφισβητεί, προβληματίζεται.
Η βασιλεία του
Θεού είναι η κοινωνία της αγάπης, που περιλαμβάνει τον άνθρωπο, όπως είναι. Περιλαμβάνει τον
καθέναν μας, όπως είμαστε. Αρκεί να αναζητήσουμε τον Χριστό και να Τον
ακολουθήσουμε. Τον συναντούμε στην Εκκλησία, στις γιορτές της, στα μυστήρια,
στο βάπτισμα, στην ευχαριστία, στην μετάνοια. Δεν είναι για Εκείνον αυτά. Δεν
τα χρειάζεται. Είναι σημάδια για μας, ότι υπάρχουν τρόποι να του δείξουμε ότι
θέλουμε να μετέχουμε στη βασιλεία Του, της ατελεύτητης αγάπης. Αλλά, ακόμη κι
αν δεν βρίσκουμε τον δρόμο, είμαστε εντυπωμένοι μέσα Του. Και χρειάζεται απλώς
να δώσουμε ελεύθερα την συγκατάβασή μας, ώστε να ενεργοποιηθεί η κάθαρση των
αμαρτημάτων μας, αλλά και της ύπαρξής μας, για να ζήσουμε μαζί Του την
αιωνιότητα της χαράς.
Μεγάλη η εορτή των
Θεοφανίων. Γιορτή φωτός, ελπίδας, ευχαριστίας για το ότι ο Θεός μας αγαπά.
Γιορτή καινούργιου ξεκινήματος. Ας τη ζήσουμε τόσο στην Εκκλησία διά της
μετοχής μας στο μυστήριο της θείας ευχαριστίας, όσο και με τη χαρά του Αγιασμού!
Χρόνια πολλά κι ευλογημένα!
π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
6 Ιανουαρίου 2025
Των Φώτων